Aantrekkelijke visuele content maken

23 januari 2020 (13:27)

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je tekstuele content niet meer aandachtig leest maar gewoon gauw even door loopt? Tegenwoordig zien we het niet vaak meer dat er geen gebruik wordt gemaakt van visuele content op bijvoorbeeld social media, en hier is een reden voor! Visuele content geef tekst meer kracht, trekt de aandacht (mits je het op een goede manier inzet), mensen onthouden de boodschap beter en tevens zijn ze ook eerder bereid dit te delen met andere mensen. Hoe zet je visuele content op een goede manier in? Dat leggen we hieronder uit!

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden

Tegenwoordig zien we overal visuele content, of het nou op social media is of op verschillende websites. Het is overal te vinden, iedereen is bewust van de impact van visuele content. Maar toch wordt vaak niet op een goede manier ingezet. Zodra we bezig zijn met het creëren van visuele content hebben we vaak een doel voor ogen. Dit kan van alles zijn; informeren, nieuwe klanten werven, aandacht trekken et cetera.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Door gebruik te maken van goede foto’s en video’s geef je je bezoekers het extra duwtje in de rug om over te gaan tot de gewenste actie.

Maar hoe pak je dit aan?

Het zal nu wel duidelijk zijn hoe belangrijk visuele content is en ik zal er dan ook over ophouden! Laten we over gaan naar een aantal goede tips voor het op een goede manier inzetten van jouw visuele content!

Duidelijk doel voor ogen hebben

Echter, voordat je aan de slag gaat met het maken van je visuele content is het belangrijk om voor ogen te krijgen wat nou precies je doel is met je content. In de eerste plaats is het belangrijk om je te verplaatsen in de klant en na te denken over wat hij/zij graag wil zien.

Soorten visuele content

Zodra je bepaalt hebt wat je doel is met je visuele content is het tijd om na te denken over wat voor soort visuele content je wil gaan plaatsen. Vandaag gaan we het hebben over 3 verschillende soorten visuele content; Stockfoto’s, infographics en productfoto’s.

Stockfoto’s

Laten we stockfoto’s eens nader bekijken! Veel van ons stappen in de valkuil van het alsmaar weer gebruiken van stockfoto’s. Tuurlijk zo af en toe gebruik maken van een stockfoto is prima, maar hoe vaak zien we wel niet dat iemand een stukje tekst neer zet en er een niks zeggende stockfoto bij plaatst? Het risico hiervan is dat je al snel je publiek gaat vervelen!

Kortom, zodra je een stockfoto gebruikt zorg er dan voor dat deze in de context past van je bericht.

Wil je graag gebruik maken van stockfoto’s? Unsplash is een geweldige website waar alleen maar stockfoto’s op staan die je gratis kunt gebruiken!

Homepage van unsplash hier vul je de zoekterm in om jouw stockfoto voor je visuele content te vinden

Infographic

Wil je jouw publiek informeren of wil je visueel een verhaal vertellen? Dan zijn infographics echt iets voor jou! Infographics zijn leuk om naar te kijken en worden over het algemeen veel gedeeld. Tevens wil het je ook vaak backlinks opleveren voor je website. Infographics maken kost tijd maar het is het dan ook meer dan waard. Er zijn verschillende programma’s die het maken van infographics makkelijk en leuk maken.

Canva is een website waar je op een makkelijke manier visuele content maakt. Het is overigens niet alleen handig voor het maken van infographics. Ook ander soort visuele content kun je hier gemakkelijk maken, denk aan bijvoorbeeld posters, flyers, Instagram stories en nog veel meer!

De zoekbalk op canva op de hoofdpagina om te starten met het maken van jouw visuele content

Maar laten we het voor nu even bij infographics houden. Zodra je bent ingelogd heb je een zoekbalk, vul hier ‘infographic’ in. Er komen direct tientallen verschillende infographics naar voren die jij kunt aanpassen naar eigen wens. Maak gebruik van handige diagrammen en pictogrammen om de informatie op een leuke manier over te brengen naar jouw publiek.

Voorbeelden van visuele Infographics die te gebruiken zijn op Canva

Productfoto’s

Heb je een webshop? Dan is het inzetten van goede productfoto’s van groot belang. Je wil je publiek immers aanzetten tot de aankoop van jouw product. Een goede manier van het presenteren van jouw producten is doormiddel van 360 graden product fotografie. Uit onderzoek blijkt dat het 14% meer waarschijnlijk is dat jouw publiek het product ook daadwerkelijk aanschaft in vergelijking met stilstaande foto’s. Zeker het proberen waard dus!

Maar hoe doe je dit precies? Product fotografie kun je uit laten besteden, maar zeker 360 graden product fotografie kan erg prijzig zijn. Hou jij van knutselen? Dan hebben we een goedkope oplossing! Hieronder zie je een video over hoe je zelf 360 graden foto’s kunt maken van jouw producten. Het enige wat je nodig hebt is een camera en een aantal producten die je bij de bouwmarkt kunt kopen. Geïnteresseerd? Bekijk de video hieronder.

Het gebruik van alt tekst

Zoals we hierboven beschreven hebben is het toevoegen van visuele content dus écht aantrekkelijker. Maar zodra jij je visuele content plaatst op je website is dat ook gunstig voor SEO. Je moet hier echter wel iets voor doen, Google kan foto’s immers niet lezen. Daarom beschikt Google over een functie waardoor afbeeldingen goed vindbaar zijn.

Google ziet geen tekst die in de afbeelding verwerkt zijn. Daarom kun je de afbeeldingen voorzien van een alt-tekst. Een alt-tekst is als het ware een korte omschrijving van je afbeelding. Let op! Omschrijf de foto alleen met de juiste zoektermen.

Zorg er hiernaast ook voor dat je de afbeelding voorziet van een degelijke bestandsnaam. Niet alleen handig voor Google maar ook handig voor jezelf zodat het geen chaos wordt op je harde schijf!

Advertenties social media

Zodra je bezig gaat met advertenties op Facebook & Instagram is het belangrijk dat je niet te veel tekst plaatst op je advertentie. Omdat Facebook en Instagram de advertentie bekijken en als deze veel tekst bevat heb je kans dat deze wellicht niet je volledige doelgroep bereikt. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is er eentje van Facebook.

Heel simpel; upload je foto en hij wordt direct gecheckt. Bevat je afbeelding te veel tekst? Dan geeft hij dit duidelijk aan.

Facebook tekst checker om te kijken of jouw visuele content niet teveel tekst bevat

Conclusie

Met de aandachtsboog die steeds kleiner wordt is het belangrijk om iedere kans aan te grijpen om de aandacht te pakken van jouw publiek. Visuele content helpt niet alleen bij het sneller verwerken van informatie maar mensen onthouden het hierdoor ook beter.

Het gebruik van stockfoto’s is goed, maar het moet wel iets toevoegen. Daarnaast; wees creatief en maak je eigen visuele content, er zijn immers een tal aan hulpmiddelen beschikbaar om je hierbij te helpen.

Informatie overbrengen? Maak bijvoorbeeld gebruik van infographics!

En als laatste, heb jij een eigen webshop en wil je de concurrenten af troeven door middel van goede productfotografie? Kijk eens naar 360 graden productfotografie.

Al deze tips helpen jouw bij het verbeteren van je visuele content op verschillende platforms. Denk hierbij aan je eigen website, je social media kanalen maar het helpt ook bij het verbeteren van je SEO. Waar wacht je nog op? Ga direct aan de slag!


Tags: , , ,

Gecategoriseerd in: Online marketing, Social media, Webdesign