Core Web Vitals: wat is het?

5 februari 2021 (15:33)

Je hebt er vast al wel iets over gelezen of gehoord: de Google Core Web Vitals. Het is een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst en wordt ook een ranking factor in het algortime van Google.

Het is ondertussen algemeen bekend dat de gebruikerservaring steeds belangrijker wordt. Google is continu bezig met het bijstellen van hun algortime om de beste zoekresultaten weer te geven en dit heeft nu ook betrekking op de Core Web Vitals. Dat Google dit doet is niks nieuws onder de zon, maar het doel van Core Web Vitals is om het overzichtelijker te maken.

Als je hoger wilt komen in Google heeft dat met veel aspecten te maken, zoals een snelle website, goede teksten, mobielvriendelijk, een SSL-certificaat en ga zo maar door. Core Web Vitals gaat dan vooral om de performance en snelheid.

Dit kon je voorheen en nog steeds terug zien bij bijvoorbeeld een PageSpeed Insights test van Google. Deze testen gaven je dan een scherm vol met uitkomsten waar je als beginner (of nog steeds) niks van begrijpt.

Leuk al die kleurtjes en getalletjes, maar wat moet je ermee? Om dit een stuk duidelijker te maken heeft Google dus Core Web Vitals in het leven geroepen!

Wat zijn de drie Core Web Vitals van Google?

De Core Web Vitals van Google zijn 3 statistieken waarmee de gebruikerservaring op websites gemeten wordt:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Deze 3 statistieken hebben betrekking op de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een pagina. Deze worden dus een ranking factor in het algortime van Google. De 3 statistieken krijgen ieder een score van slecht tot goed.

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP meet wanneer het grootste inhoudselement op de pagina van het scherm wordt weergegeven. Dit is bij benadering wanneer de hoofdinhoud van de pagina zichtbaar is voor gebruikers. Voor de meest ideale gebruikerservaring zie je al dat Google een grens heeft aangegeven van maximaal 2,5 seconden.

First Input Delay (FID)

First Input Delay (FID) meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met jouw site (bijvoorbeeld wanneer ze op een link of knop klikken) tot het moment waarop de browser daadwerkelijk in staat is om op die interactie te reageren. Oftewel de responsiviteit van een pagina. Voor een goede gebruikerservaring zou een pagina een FID moeten hebben van minder dan 100 miliseconden.

FID gaat dus niet alleen om de gebruikerservaringmaar om de betrokkenheid. Dit aangezien het meet hoe een gebruiker een reactie van een website kan ontvangen. Daarnaast kan het ook gezien worden als een maatstaf voor gebruikersfrustratie, je wilt natuurlijk niet heel lang moeten wachten totdat er iets gebeurd.

Een voorbeeld van de 3 Core Web Vitals statistieken

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) meet de visuele stabiliteit en de frequentie waarmee gebruikers onverwachte layout wijzigingen zien. Voor een goede gebruikerservaring is een CLS van minder dan 0,1 gewenst.

Google behandelt de CLS als een zeer belangrijke statistiek, vooral ook gericht op de mobiele weergave. Elk onstabiel ofwel beweegbaar element op een pagina zorgt voor een lagere CLS score.

Voorbeeld van een layout wat zorgt voor een negatieve gebruikerservaring

Wanneer is Core Web Vitals belangrijk voor Google (en dus voor jou)?

De Core Web Vitals zijn eigenlijk altijd al belangrijk voor je, alleen had het toen niet een overkoepelende naam. Performance van een website is al sinds een lange tijd belangrijk en daarnaast was het al een poos bekend dat Google dit meeneemt in de ranking factor.

Jij wilt toch ook een website gebruiken die zo snel mogelijk is en die goed werkt?

Waarmee kan je Google Core Web Vitals meten?

De Core Web Vitals score is via meerdere tools te achterhalen, welke tool jij gebruikt is aan jou. Ze geven allemaal dezelfde uitslag.

Google PageSpeed Insights
Via de PageSpeed test van Google weet je snel en eenvoudig wat jouw score is van de Core Web Vitals. Naast je score krijg je nog meer interessante gegevens te zien!

Google Search Console
In Google Search Console vind je de scores van jouw pagina’s onder Site Vitaliteit in het linkermenu. Je ziet direct wat er goed scoort en wat niet.

Google Chrome Lighthouse
Lighthouse is een open-source tool van Google die ook test runt vanuit je browser. Tip: run de test vanuit een nieuw incognito venster.

Hoeveel wegen de Core Web Vitals en wat betekent dit voor jou?

Er valt veel te doen om de Core Web Vitals te verbeteren, hiervoor verwijs ik je graag naar de volgende 3 blogs van Google waarin uitgelegd wordt hoe je de Core Web Vitals kan optimaliseren:

Zie hieronder de scoring calculator om te zien welke waardes en score Google rekent voor elke statistiek. De cirkeldiagram geeft duidelijk weer wat zwaar weegt.

Lighthouse Score Calculator.

Conclusie

Het belangrijkste is dat je nu weet wat de Core Web Vitals zijn en dat je weet dat het belangrijk is, maar ook steeds belangrijker wordt. Daarnaast weet je nu ook waar je het kan meten en hoeveel het mee weegt.

Wij van WebPrep houden hier zeker rekening mee en nemen dit mee in onze online marketing. Wil jij ook een website die goed scoort in Google? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.


Tags: , , ,

Gecategoriseerd in: Online marketing